Bredebro er en stationsby beliggende i Tønder Kommune i Sønderjylland, cirka 13 km nord for Tønder. Byen ligger ved Brede Å og har historisk set været et vigtigt vadested og knudepunkt for flere vejforbindelser, herunder ruterne fra Ribe til Tønder og fra Løgumkloster til Ballum.
Den ældste del af byen, landsbyen Brede, kendes fra skriftlige kilder fra 1252. Brede Kirke, viet til Sankt Laurentius, stammer fra omkring år 1200.
I 1887 blev der anlagt en jernbanestation i Bredebro, og efter Genforeningen i 1920 voksede landsbyen Brede sammen med stationsbyen Bredebro. I 1960’erne blev der etableret industri i byen, herunder limtræsfabrikken LNJ i 1961 og skofabrikken ECCO i 1963. ECCO’s hovedsæde ligger stadig i Bredebro, og virksomheden har haft en betydelig indvirkning på byens udvikling.
I 2013 blev Toosbuys Torv anlagt nær ECCOs hovedkvarter for at markere virksomhedens 50-års jubilæum. Torvet er opkaldt efter ECCOs grundlæggere, Birte og Karl Toosbuy, og fungerer som et samlingspunkt for byens borgere.
Fra 1970 til 2006 var Bredebro administrationscenter for Bredebro Kommune, men byen er nu en del af Tønder Kommune. I dag har Bredebro omkring 1.430 indbyggere og tilbyder et aktivt forenings- og fritidsliv, herunder idrætscenter, friluftsbad og et væld af lokale foreninger.
Byens historie er præget af dens strategiske beliggenhed ved Brede Å og dens udvikling som et vigtigt trafik- og handelscentrum i regionen.
Omkring 1900 tallet var det vi i dag kalder for “Bredebro”, opdelt i to. Øst for jernbanen lå Bredebro, og vest for jernbanen lå Brede. De to byer, der i dag er sammensmeltet, dannede den gang landskabeligt set et par store modsætninger.
Brede lå som sagt vest for banen. Det var modsat forretningslivet i Bredebro, præget af landbrug og bøndergårde. Idylisk med mange træer langs landsbygaden. Omkring 1840’erne var Brede udgangspunkt for kniplingshandlere, med bl.a. brødrene Wulff, heraf vejnavnet Wulffsvej. Her finder vi også forsamlingshuset, et samlested for byens borgere – også den dag i dag.
Bredebro var den opadstræbende stationsby med virksomme forretningsfolk. Husene var skudt hastigt op langs med de gamle veje. Yderst seværdig er den gamle kirke med det slanke tårn, som sås tydeligt i det flade landskab. Lidt nord for kirken var broen over Brede Å, som har givet denne del af byen sit navn.
Bredebro var oprindeligt kun en lille bebyggelse syd for overgangen over Brede Å ved det gamle vadested, som på et tidspunkt blev afløst af en træbro. Husene lå langs med Danmarksgade, Kirkevej (æ præstsvej), Skomagergade og senere Brogade.
I 1861 blev “hovedvejen” langs byen indviet og satte Bredebro i nærmere forbindelse med omverdenen. Samtidig blev den gamle træbro erstattet med den jernbro vi kender i dag.
I 1870 udbrød der brand hos brødrene Hansen i Skomagergade, som havde et røgeri, og på grund af kraftig vestenvind bredte ilden sig i løbet af kort tid til de øvringe huse, så hele Kirkegade – på nær købmand Brodersens hus og præstegården, brændte til grunden.
På hjørnet af Kirkegade og Danmarksgade lå den oprindelige kro, som ikke blev genopført samme sted efter branden, men flyttet ud til hovedvejen, hvor “Den Gamle Kro” stadig står.
I daglig tale hed forretningsbyen “Bred’kro” efter den gamle landevejskro. Men over tid er navnet ændret til Bredebro, som vi kender det i dag.
I 1870’erne var man også i fuld gang med at bygge en jernbane fra Hamborg mod nord langs vestkysten. Planen var oprindeligt at jernbanestrækningen skulle gå fra Tønder mod Løgumkloster, Rødding, Gram – altså udenom Bredebro – for at få flyttet strækningen længere ind i landet. Men én af datidens helt store “mænd” i byen, Jens Peter Petersen, lagde sig voldsomt i selen for at forpurre disse planer. Han formåede at få en delegation fra jernbaneselskabet til Bredebro for at se på forholdene. Mens Petersen beværtede de tyske ingeniører på bedste vis på Den Gamle Kro, havde han samtidig sørget for, at leje en langt række hestevogne, som kørte forbi kroen med tømmer, for kort tid efter at vende tilbage efter nye læs. Det skulle have overbevist jernbanefolkene om, at den rette linjeføring gik over Bredebro. “Her var jo tilsyneladende fragt nok!”. Derfor er Bredebro i dag en stationsby med direkte linje mod Tønder i syd og Esbjerg mod nord.
Øst for Bredebro ligger området, som kaldes Galgemark. Navnet har været kendt langt tilbage i tiden. Det menes, at Lø. Herreds Tingsted skulle have ligget på en udjævnet oldtidshøj på Galgemark.
Et tingsted var i Vikingetiden og i Oldtiden et sted, hvor mændene kunne samles og diskutere, hvis de var uenige, og hvor tyve og mordere kunne blive dømt. Et tingsted blev gerne lagt lidt højt, så man kunne se ud i landskabet.
Der har været gamle fortællinger om, at der skulle have stået en galge her engang, samt at mindst 5 personer skulle have endt deres dage her – den sidste for at have stjålet en hest i gården Storde ikke langt derfra.
Det menes at højen har været noget højere, og at nogen engang har gravet/ pløjet lynglaget af, men da der kom en læderstøvle frem, ja, så blev den skyndsomst gravet ned igen, og folk holdt sig borte fra stedet.
Murermester Frederik Carstensen, der kendte historien fra sine forældre og bedsteforældre og nu selv ejede marken med den lille uopdyrkede høj, har fortalt hvad han vidste.
Viceskoleinspektør på Bredebro skole, Knud Nielsen, der var meget historisk interesseret, tog i 1974 kontakt til Haderslev Museum og efter en besigtigelse og med vejledning herfra, gik eleverne i skolens 10. klasser i gang med nogle udgravninger af den såkaldte Galgehøj sammen med deres lærere, Lars Fredsted Kristensen, Frede Paulsen og Martin Iversen. De fik lov, da området ikke var fredet.
Så i september måned 1974 gik klassen i gang med udgravningerne, og her blev bl.a. fundet knoglerester og et kranie. Tilsyneladende var det skelettet af et forholdsvis ungt menneske, for tænderne var ikke særlig slidte, men hvem det var, får vi aldrig at vide, for der findes ingen optegnelser om, hvad der er foregået på galgehøjen.
I jyske lov hed det: hvad en tyv kan hænges for. Har han stjålet koster til en værdi af en halv Marks værdi eller mere, da kan ombudsmanden hænge ham uden dom. Der står også, at det er kongemagten, der skal udføre hængningen. Mange steder blev de henrettede begravet ved galgen, for de kunne naturligvis ikke begraves i indviet jord.
Selv om der ikke blev fundet spor af selve galgen, ja, så ser sagnene ud til at være rigtige.
Er du mere interesseret i Bredebro’s historie – så besøg Historisk Forening for Bredebro og Omegn i Bredebro Camping og Idrætscenter
FORMAND
Per Løbner Thaysen
Bosholmvej 3
6261 Bredebro
Telefon 24 65 03 89
thaysen5@hotmail.com
CVR 32037542
Kontakt vedr. hjemmesiden, ændringer, tilføjelser eller generelt, så skriv til kontakt@bredebro.dk
Bredebro Udviklingsråd er en frivillig forening stiftet den 22. april 2009. Foreningens formål er at fremme udviklingen af Bredebro og dens nærområde gennem lokale initiativer og samarbejde. Aktiviteterne spænder fra støtte til kulturelle arrangementer til udvikling af infrastruktur og forbedring af lokalsamfundets livskvalitet. Lokalrådet er en vigtig aktør i arbejdet med at skabe et levende og bæredygtigt lokalsamfund.